[Iluvislam] Muktamar Khas PAS

Masa tengah tengok tv, tetibe ade orang call aku.. Dia tanya aku betul ke Tuan Guru Haji Hadi kena pecat? Aku yang tak tahu apa-apa ni tetibe kena 'terjah' dengan soalan macam tu. Aku bagitau si penanya tu, "memang ada nama TGHH disebut-sebut". Aku suruh dia bukak blog tok guru. Lepas tu, dia kata ada thread yang dibukak oleh seorang user. Thread ni:

Muktamar Khas Pecat DS Abdul Hadi Awang

Aku dah baca setiap post dan aku buat keputusan untuk tidak memberikan sebarang ulasan berhubung isu terbabit disebabkan akumasih lagi samar-samar dengan isu tu. Tapi hari ni, tetiba pulak nak komen tapi malas nak post di ILI so aku post je la di blog ni ye.. Ni ulasan aku:

Proses pembersihan yang kononnya akan dijalankan bagi aku amatlah tidak wajar diadakan. Kerana apa? Kerana ianya hanya akan merugikan PAS. Andai Ustaz Nasha dibersihkan, siapa pula yang akan bertanding jawatan Naib Presiden? Andai TGHH dibersihkan, siapa pula yang akan bertanding jawatan Presiden? Mungkin ada yang kata "benda ni boleh diuruskan". Ya memang betul benda ni boleh diuruskan tetapi tidakkah kita terfikir bahawa jika operasi pembersihan dilakukan, ianya akan memanjangkan lagi konflik yang berlaku dan berkemungkinan besar akan menimbulkan ketidakpercayaan kepada Pakatan Rakyat.

Lebih-lebih lagi bila Lim Kit Siang mengeluarkan kenyataan di laman blognya yang menyatakan bahawa PR mengalami masalah kepimpinan. Kenyataan Lim Kit Siang digunakan seluas-luasnya oleh media penjilat UMNO ditambah lagi dengan hentaman bertalu-talu oleh pimpinan UMNO.

Aku bersetuju EGM dilakukan cumanya objektif EGM tersebut perlu ditukar. Jangan jadikan operasi pembersihan sebagai objektif utama sebaliknya berbincang bagaimana caranya hendak membersihkan 'perasaan UG' dalam diri pemimpin yang bermasalah tersebut.

Bersihkan dari dalam. Tarbiyah balik pemimpin UG ni. Terapkan balik apa perjuangan PAS. Berkali-kali TGNA dah kata PAS hanyalah wadah. Jangan jadi pejuang PAS tapi jadi pejuang Islam. PAS hanya akan bekerjasama dengan UMNO kalau UMNO menukar dasarnya kepada Islam. Secara automatik PAS akan dibubarkan. Itu saja.

Aku hormat kedua-dua ulama ni. Jangan biarkan isu ni menjadi 'buah mulut' pimpinan UMNO yang hanya akan melemahkan PR yang sememangnya sudah rapuh.

Sekian. Wassalam..

0 comments:

Followers

Ruang Komen