[Politik] Konflik UMNO-PAS

Haha.. Kelakar tahap gaban bila baca blog blogger UMNO yang tak habis-habis nak menjaja 'UMNO Parti Islam'. Ada lagi yang kata PAS punca perpecahan umat islam. Kononnya PAS menghalang perpaduan umat islam menerusi kerajaan perpaduan.

Tak tahu ke dasar UMNO dan PAS berbeza macam langit dengan bumi? Dasar UMNO ialah kebangsaan dan dasar PAS ialah Islam. Perpaduan yang macam mana yang diuar-uarkan oleh UMNO? Adakah perpaduan dari segi ekonomi? Atau dari segi pentadbiran? Atau hanya sekadar 'gula-gula'?

Cuba la bayangkan macam mana UMNO-PAS nak bersatu kalau masing-masing nak tegakkan dasar masing-masing.

Contohnya:

Kerajaan UMNO akan meluluskan lesen jualan arak di sebuah negeri bla bla bla.. Apa korang ingat PAS setuju ke kalau lesen tu diluluskan? Yang ni lu boleh pikir sendiri.

Contoh lagi:

Bila hukuman syariah nak dilaksanakan, UMNO mula macam cacing kepanasan.Dalam hal ni, PAS setuju hukuman tersebut dijalankan tapi UMNO tak setuju. Jadi macam mana?

Inilah dia minda 'islam hanya di masjid dan sejadah' Bila sebut islam, mesti kena solat, puasa, tunai haji etc. Setakat itu saja pemahaman islam oleh UMNO. Laung islam, tapi tudung tak pakai. Macam mana tu?

Islam meliputi semua aspek kehidupan. Islam bukan sekadar agama tapi sebagai cara hidup. maksudnya, dalam setiap aspek kehidupan contohnya seni, politik, ekonomi dan sebagainya.

Dalam hal ni, aku berpendapat tindakan PAS untuk tidak bekerjasama dengan UMNO adalah WAJAR. Sebab apa? Sebab pokok pangkalnya ialah dasar. Cuba teliti balik contoh yang aku kemukan di atas. Kalau ini setuju tapi itu tak setuju akhirnya akan berlaku pergolakan juga. Natijahnya selagi dasar UMNO ialah kebangsaan, mereka akan terus tidak sebulu. Wallahualam..

0 comments:

Followers

Ruang Komen