[Gambar] Hukum Hudud


Gambar di atas adalah hukuman hudud yang dilaksanakan oleh Taliban di Afghanistan suatu ketika dahulu.

Cuba bayangkan kalau Malaysia laksanakan hukuman hudud di atas. Confirm beribu-ribu orang datang nak tengok secara live atau pun di tv..

Agak-agaklah, berani ke perogol nak rogol orang? Berani ke pencuri nak mencuri? Berani ke perompak nak rompak orang? Kalau nak jawapan kepada persoalan ni, kita kena laksanakan hukuman di atas..

Inilah Islam.. Hukuman di atas sudah termaktub dalam Al-Quran. Sungguhpun nampaknya agak kejam tetapi pelaksanaannya merupakan sesuatu yang rumit. Saksi harus didatangkan dan penjenayah disoal siasat tentang mengapa mereka melakukan jenayah..

Kalau dilihat pelaksanaannya, sudah tentulah ramai yang akan menyatakan hukuman tersebut adalah kejam. Contohnya Liberalist seperti SIS laknatullah..

Kita jangan melihat CARA pelaksanaannya tetapi KESAN pelaksanaannya.. Kalau hukuman ni dijalankan, polis-polis boleh relax.. Tak ade orang yang berani nak buat jenayah lagi.. Tak ade lagi loving couple sanggup berkepit macam belangkas. Padan muka!

Cuba bukak mata dan lihat.. Adakah kes jenayah di Malaysia semakin menurun atau pun meningkat? jawapannya ialah meningkat.. Rogol, zina, buang bayi, rompak, bunuh dan sebagainya merupakan sesuatu yang wajib mengisi ruang muka hadapan akhbar arus perdana..

Wallahualam..

[Motivasi] Babi Oh Babi

Dari manuscript lama yang tercatat di atas kulit kambing yang dijumpai berkurun masihi di sebuah negara "middle east". Orang yang menulis tidak dapat dikesan. Ini adalah sesuatu yang harus direnung dan di fikirkan bersama bukan setakat baca dan lupakan, harap kita semua dapat mengelakkan diri kita terjatuh dalam golongan seperti dalam manusript dibawah. Amin

Seorang nasrani berkata, "saya amat bersyukur kepada Allah walaupun saya dilahirkan dalam bangsa nasrani. Ini kerana saya lebih mulia dari bangsa Majusi."

Seorang majusi pula berkata, "saya juga berasa amat bersyukur kepada Allah walaupun saya dilahirkan dalam bangsa Majusi. Ini kerana saya lebih mulia dari orang kafir."

(cuba kita meneliti dua perbualan diatas, kita dapati, kedua-dua kafir tidak mengaku mereka kafir dan mereka saling bandingkan dengan orang kafir... cuba kita lihat pula apa orang kafir kata... )

Seorang kafir pula berkata, "saya juga rasa bersyukur kepada Allah walaupun saya dilahirkan kafir. Ini kerana kafir lebih mulia dari dilahirkan sebagai anjing."

Anjing pula berkata, "saya juga bersyukur kepada Allah walaupun saya dilahirkan sebagai anjing. Ini kerana anjing lebih mulia dari dilahirkan sebagai babi."

(mari kita teka apa kah kesudahan perbualan ini, dan cuba kita teka apakah yang babi akan kata dan siapakah yang babi akan bandingkan dengan dia... )

Babi pula berkata, "saya juga bersyukur kepada Allah walaupun saya dilahirkan sebagai seekor babi. Ini kerana saya lebih mulia dari manusia yang tidak solat atau sembahyang".

Ini adalah sebuah manuscript yang memberi kesedaran kepada umat Islam yang masih tidur dan juga umat yang selalu membandingkan diri mereka dengan insan yang lebih buruk dan lemah dari mereka.

Jika ini berterusan, umat Islam tidak akan maju. Tercatat didalam Al-Quran, bahawa umat islam yang meninggalkan solatnya akan menjadi semakin banyak dan lumrah pada akhir zaman... adakah ini akan berlaku atau sedang berlaku atau telah berlaku?

Sesungguhnya mati itu adalah benar, azab neraka itu adalah benar dan syurga itu adalah benar... maha suci ALLAH.

Sumber: Isuhangat

Ada Apa Dengan Muslimah

Hari tu aku ada mendapat SMS dari seorang sahabat baik aku. Perempuan la.. Dia tanya aku "salahkah jadi muslimah?"
Aku kata tak salah dan bla bla bla.. Tak payah cerita la kat sini..

Lepas tu, aku mula terfikir, kenapa mesti kata perkataan 'muslimah'. Soalan yang ditanya tak salah tapi penggunaan perkataan 'muslimah' tu yang aku rasa ada yang tak kena.

Muslimah bermaksud wanita/perempuan islam. Kalau ditafsirkan balik pertanyaan sahabat ni tadi ia akan menjadi "salahkah jadi perempuan islam?" Persoalannya ialah kenapa mesti kata 'muslimah'? Adakah kalau disebut 'muslimah'. automatik akan terbayang di kepala kita ialah seorang perempuan yang memakai jubah dan bertudung labuh? Setakat ini sahajakah tafsiran kita terhadap perkataan 'muslimah'? Jujurnya, aku juga berfikiran seperti ini. Namun, inilah sebenarnya minda yang patut diubah.

Kalau lah 'muslimah' tu bermaksud perempuan yang memakai jubah dan bertudung labuh, apakah pula panggilan atau lebih tepat lagi label yang diberikan kepada perempuan islam yang tidak menutup aurat? Walaupun mereka tidak menutup aurat, mereka masih lagi beragama islam. Adalah tidak adil jika kita memanggil golongan 'surau' sebagai muslimah tetapi tidak kepada golongan 'non surau'.

Mungkin ada yang berpendapat 'muslimah' diberi kepada mereka yang beramal dengan islam dengan sepenuhnya. Pendapat ini mungkin benar dan mungkin juga salah. Memang aku akui kalau nak jadi islam, ajaran islam mesti diterapkan dengan sepenuhnya di dalam diri setiap individu muslim. Tetapi adakah hanya kerana mereka tidak menutup aurat, maka kita sewenang-wenangnya mengatakan mereka tidak layak dipanggil 'muslimah'? Tidak memakai tudung tidaklah menyebabkan mereka terkeluar dari islam. Tetapi ia termasuk dalam dosa-dosa besar. Kalau tak nak termasuk dalam golongan orang yang berdosa besar, baik pakai tudung..

Lindungilah rambut anda daripada bakaran api neraka.. wallahualam..

[Motivasi] Jangan Kamu Salahkan Sesiapa

Di lobi sebuah muzium yang berlantaikan marmar cantik, kelihatan sebuah patung yang begitu indah dan halus ukirannya. Patung itu juga diperbuat daripada marmar. Para pengungjung seluruh dunia memuji kecantikan patung tersebut. Suatu malam, berkatalah lantai marmar kepada patung tersebut..

Lantai: Patung, ini memang tak adil! Mereka datang untuk memijak-mijak badanku dan memuji-muji dirimu. Ini tak adil!

Patung: Sahabatku, masihkah kau ingat kita berasal dari gunung yang sama?

Lantai: Ya! Aku ingat. Sebab itulah aku kata tak adil. Kita datang dari gunung yang sama tapi layanan kita berbeza.

Patung: Kalau begitu, masihkah kau ingat saat seorang pengukir datang untuk mengukir dirimu tetapi kau menolaknya kerana tidak mahu disakiti oleh peralatan yang digunakan?

Lantai: Ya, aku ingat. Tapi aku tak suka lelaki tu. Dia menikam dan mengetuk badanku. Sangat menyakitkan!

Patung: Betul, sebab tu lah dia tak dapat mengukir dirimu.

Lantai: Jadi?

Patung: Apabila pengukir itu kecewa dengan kamu dan dia mula mengukir diriku, aku tahu bahawa aku akan menjadi sesuatu yang berbeza apabila kerjanya selesai kelak. Jadi aku relakan diriku untuk dilakukan apa sahaja olehnya sekalipun seluruh badan aku berasa sakit.

Sahabatku, kita perlu berkorban untuk mendapatkan sesuatu. Oleh sebab kamu mengambil keputusan untuk berhenti sekerat jalan, maka janganlah kamu menyalahkan sesiapa yang memijakkan kakinya ke atas badanmu

Followers

Ruang Komen