ILuvislam: Sekadar Madah Kosong

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani

Dahulu,

Saya masih ingat tarikh ini. Tarikh keramat bagi diri saya. Tarikh di mana saya mendaftarkan diri saya selaku user laman web www.iluvislam.com. Tarikh di mana saya menjejakkan IP saya ke situ. Tarikh yang memberikan satu anjakan paradigma kepada saya. Itulah dia 23 Mac 2009. Satu tarikh yang bermakna bagi insan biasa seperti saya.

Pertama kali saya menjejakkan diri masuk ke Iluvislam, saya seperti orang bodoh yang tidak tahu apa-apa. Sama sekali saya tidak tahu fungsi butang-butang 'edit' 'quick reply' dan sebagainya. Namun begitu, saya cuba berusaha sendiri daripada menukar avatar hinggalah membuat thread sendiri. Satu perjalanan yang jauh dan penuh erti bagi saya, saya mampu berdiri bersama-sama rakan seangkatan yang lain. Siapa sangka, bermula dari tempat yang asing, akhirnya saya berjaya menyesuaikan diri dengan persekitaran Iluvislam yang indah. Sungguh saya merasakan satu nikmat yang besar kerana dipertemukan dengan laman web yang indah begini.

Dengan menjadikan Spiderman sebagai avatar saya, saya menyelusuri hampir seluruh laman web Iluvislam bermula dari artikel, sehinggalah ke sejarah penubuhannya. Satu demi satu post count saya meningkat, daripada 0 hinggalah beratus-ratus. Sungguh saya tidak menyangka, begitu cepatnya post count saya meningkat tanpa saya sedari.

Meskipun post saya tidaklah seilmiah orang lain, tapi itulah saya. Masuknya saya ke dalam Iluvislam bukanlah untuk menjadi ustaz, juga bukan untuk menjadi ulama, juga bukan untuk menjadi Tuhan yang layak menghukum orang lain. Tetapi, masuknya saya ke dalam Iluvislam hanyalah sebagai insan biasa yang 'bernafsu' untuk berkongsi serba sedikit ilmu pengetahuan dengan insan yang lain.

Waktu itu, saya dapat rasakan Iluvislam hampir mencapai kegemilangannya dengan terbitnya tabloid Iluvislam sehingga muncul di majalah serta televisi. Meskipun saya sekadar user biasa, saya cukup berbangga dengan Iluvislam ketika itu. Saya bangga kerana saya antara penggerak forum Iluvislam sekaligus menjadikan saya sebagai sebahagian daripada tubuh Iluvislam itu sendiri.

Kini,

Iluvislam sudah banyak berubah. Forum yang saya 'bernafsu' untuk masuk kini pudar ditelan zaman. Forum interface berubah 100%. Daripada warna tema yang menarik kini bertukar persis Facebook. Dengan adanya ruangan status yang nampaknya semakin popular dan mendapat tempat dalam kalangan user Iluvislam.

Iluvislam hilang serinya. Mungkin pada orang lain, warna itu tidak penting. Tetapi bagi saya, warna mampu memberikan satu kesan yang besar kepada user. Dan tertariknya saya kepada Iluvislam ialah kerana warnanya di samping keinginan besar untuk berkongsi pendapat.

Kini,
Post count saya terhenti di angka 1099. Saya tidak pasti bilakah masanya saya akan genapkannya menjadi 1100. Mungkin esok, lusa atau tahun depan saya tidak tahu. Juga bukanlah satu kerugian andainya saya tidak masuk ke Iluvislam.

Kini,
Masa saya banyak dihabiskan dengan Facebook. Jika dahulu banyak masa saya bersama Iluvislam, kini tidak lagi. Maafkan saya wahai Iluvislam. >.<

Ini bukanlah satu keluhan juga bukan satu ketidakpuasan hati, sebaliknya ia hanyalah satu sudut pandangan dari perspektif seorang user biasa yang pernah menjadi penggerak Iluvislam. Selepas ni mungkin saya akan ditohmah dengan kata-kata "tahu complained je tapi usaha nak perbaiki tak ada pulak". Tidak mengapa, tohmah lah saya sesuka hati kamu. Saya tahu apa yang saya tulis bukanlah satu rungutan melainkan luahan isi hati yang tidak perlu diambil kira. Abaikan sahaja apa yang saya tulis sekiranya kamu menganggap ianya satu rungutan.

Meskipun Iluvislam semakin maju dan mendapat tempat di kalangan user-user baru, sedikit sebanyak ianya memberikan kesan kepada saya selaku user yang pernah bersama Iluvislam selama lebih setahun. Saya dapat melihat perubahan itu, perubahan yang baik kepada iluvislam. Tahniah saya ucapkan kepada anggota Iluvislam kerana berjaya mengangkat Iluvislam menjadikannya bukan sekadar laman web biasa.......

Seandainya orang bertanya kepada saya "apakah yang kamu nak sebenarnya?"

Saya akan menjawab "kembalikan forum yang dahulu"

Akhir kata,terimalah serangkap lagu (puisi?) untuk Iluvislam dari seorang lagi user:

Dengarlah suara kami,
Rintihan hati ini, ..
Kami user forum-mu,
Suara hari esok,
Nanti...
The End.

Credit to An-Nisa Hohulolu

Sekian, wassalam...

Nota:
1) Abaikan artikel ini seandainya ia satu rungutan
2) Andainya artikel ini satu rungutan, sila abaikan
3) Artikel ini tidak lain dan tidak bukan hanyalah sekadar madah kosong tak bermakna
4) Tohmahlah saya sekiranya ada yang tidak berpuas hati dengan luahan ni



Intimate Meeting With Holy Quran

Cuba lihat gambar ni:



Gambar ni ialah gambar Presiden Iran menghadiri 'intimate meeting with Holy Quran', satu majlis khas untuk meluangkan masa bersama kitab wahyu kita.

Walaubagaimana sibuk sekalipun beliau, Al-Quran tetap bersama. Inilah pemimpin yang kita impikan selama ini. Pemimpin yang benar-benar mengikut Islam dalam erti kata yang sebenar.

Bukannya pemimpin yang Islamnya hanya di masjid. Bukan juga pemimpin yang menjadikan Islam itu hanya sekadar solat dan puasa. Tetapi pemimpin yang Islamnya sebati dengan batang tubuh. Inilah pemimpin yang kita nak.

Orang kata dia kafir, pedulikan sahaja. Hanya orang yang bebal sahaja yang mengatakan demikian.

Orang kata dia sesat, pedulikan sahaja. Hanya orang yang berotak lembu sahaja yang mengatakan demikian.

Tinggallah mereka (yang mengatakan beliau kafir dan sesat) dengan pemimpin mereka yang minum arak tetapi dianggap sebagai mengikut Islam sebenar. Bagi mereka, pemimpin jenis ini akan masuk syurga sedangkan pemimpin yang sentiasa bersama Al-Quran berada di neraka.

Memang bebal lah kamu orang nih.

Sekian



Iran dan Israel?

Cuba lihat gambar ini:



Gambar di atas boleh membawa dua makna yang berbeza. Yang pertama, gambar ini merupakan bukti bahawa sememangnya Iran bekerjasama dengan Israel untuk menghancurkan Islam. Ini adalah pendapat mereka-mereka yang bebal dan tidak pandai berfikir. Dan semestinya berlandaskan hawa nafsu dan kebencian.

Pendapat yang kedua pula ialah gambar ini menunjukkan toleransi dan kebebasan beragama di Iran. Ini adalah pendapat mereka yang berilmu dan menggunakan akal yang dikurniakan Allah swt.

Islam agama kedamaian dan Allah swt sendiri tidak melarang kita untuk berbaik-baik dengan orang Yahudi. Islam tidak menyuruh kita memandang hina orang Yahudi kerana mereka Yahudi. Bukan semua Yahudi itu jahat dan bukan semua orang Islam itu baik. Jadi, cuba-cuba lah berfikir dengan logik dan matang.

Kita marah bila agama lain hina agama kita sedangkan punca penghinaan itu berasal dari kita sendiri- Mengebom tempat awam dan mengorbankan anak kecil serta wanita. Jadi jangan perasan hanya kerana kamu Islam, kamu boleh berbuat sesuka hati kamu di dunia ni.

Anda boleh pilih anda hendak masuk ke dalam kelompok yang mana. Kalau anda rasa anda nak masuk kelompok pertama, silakan sahaja, tiada siapa yang menghalang. Dan orang yang bijak pula akan masuk ke kelompok yang kedua :-)

Sebab apa? Sebab orang yang bebal hanya nampak kelemahan orang lain dan tidak pula nampak kelemahan diri sendiri. Sedangkan orang yang bijak, mereka menyedari kelemahan diri sendiri dan berusaha memperbaiki diri sendiri sebelum mereka nampak kelemahan orang lain.

Berjuta-juta rakyat Iran syahid hanya semata-mata untuk melakukan revolusi Islam, dalam masa yang sama juga ada segelintir orang bebal yang mendakwa revolusi Islam itu hanya lakonan semata-mata. Tidak ada orang yang berpendapat sedemikian melainkan orang yang bebal.

Sekian.



Imamah Imam Ali A.S

"Wahai Rasul,
sampaikanlah apa yang telah diturunkan kepadamu daripada Tuhanmu. Dan jika kamu tidak kerjakan, bererti kamu tidak menyampaikan amanat-Nya" (Surah al-Maidah 5:67).

"Sesungguhnya Jibril telah turun kepadaku sebanyak tiga kali memerintahkanku supaya menyampaikan perintah Tuhanku; supaya aku terus melaksanakannya. Aku pun mengisytiharkannya kepada semu peringkat; sama ada yang berkulit putih dan yang berkulit hitam bahawa sesungguhnya `Ali bin Abi Talib a.s adalah saudaraku, wasiku, khalifahku dan imam selepasku di mana kedudukannya di sisiku samalah kedudukan Harun di sisi Musa
selain dari kenabian kerana tiada nabi selepasku (Al-Bukhari, Sahih, Cairo 1348 H, III, hlm. 54 dalam "Kitab al-Maghazi" bab peperangan Tabuk; Muslim, Sahih, Cairo 1311 H, II ,hlm. 236 dan 237 dalam bab "Fadl al-Sahabah", bab Fadl `Ali A.S.; Ahmad b. Hanbal, al-Musnad, I, hlm. 98, 118 dan 119; Ibn Hajr al-`Asqalani, al-Isabah, II, hlm. 507.)

Wahai manusia adakah kalian mengetahui sesungguhnya Allah adalah maulaku, aku maula mukminin dan aku adalah lebih aula daripada diri mereka sendiri?

Mereka menjawab: Ya! wahai Rasulullah. Dia bersabda: Berdirilah wahai `Ali, maka aku (`Ali)pun berdiri. Kemudian beliau bersabda: Siapa yang menjadikan aku maulanya, maka `Ali adalah maulanya. Wahai Tuhanku! Hormatilah orang yang mewalikannya dan tentanglah orang yang bermusuhan dengannya."

- Teks di atas merupakan sebahagian teks khutbah Rasulullah saw di Ghadir Khum.

Selepas Rasulullah saw mengumumkan pelantikan Ali sebagai maula, maka turunlah ayat penyempurnaan iaitu Surah Al-Maidah ayat 3:

Pada hari ini Aku telah menyempurnakan untuk kalian agama kalian, telah mencukupkan atas kalian nikmat-Ku, dan telah meredhai Islam menjadi agama bagi kalian.

- Ayat di atas merupakan ayat terakhir dalam Al-Quran

Binatang Aneh?






Binatang aneh ini dikatakan telah ditemui oleh tentera Russia. Hakikat sebenar binatang aneh ini tidak dapat dipastikan. Apakah jenisnya mahupun dari mana datangnya..

Yang penting, banyak lagi rahsia yang tersembunyi khususnya di lautan dalam yang masih lagi belum diterokai..


"Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segala wilayah bumi dan pada diri mereka sendiri, hingga jelas bagi mereka bahwa Al Quran itu adalah benar. Tiadakah cukup bahwa sesungguhnya Tuhanmu menjadi saksi atas segala sesuatu?" - Surah Al Fussilat ayat 53)




I Love Hussein

Selawat dan salam ke atas Rasulullah saw dan ahlul baytnya yang suci serta sahabat yang terpilih.

Bila mana saya membaca kisah cucunda Rasulullah saw, saya merasa satu perasaan yang sayu memenuhi jiwa saya. Satu perasaan yang sedih + sayu + sugul melihatkan betapa Rasulullah saw menyayangi cucunya.

Saya terfikir, adakah saya sudah cukup menyayangi Rasulullah saw? Adakah saya sudah cukup menyayangi cucunda baginda? Adakah saya masih lagi bergelumang dengan musuh-musuh mereka? Ya Allah, betapa hinanya diriku. Aku mengaku aku mencintai ahlul bayt Rasulullah, tetapi di mana buktinya?

Pernah Rasulullah saw bermain kuda-kudaan dengan cucunya yang lain,Hassan dan Hussein. Ketika Rasulullah Saw. sedang merangkak di atas tanah,sementara kedua cucunya berada di punggungnya, Umar datang lalu berkata,“Hai Anak, alangkah indah tungganganmu.” Rasulullah Saw. menjawab,“Alangkah indahnya para penunggangnya!”

Sementara Usamah bin Zaid memberi kesaksian, “(Sewaktu aku masih kecil ) Rasulullah saw pernah mengambil aku untuk didudukkan pada pahanya, sedangkan Hassan didudukkan pada paha beliau yang satunya, kemudian kami berdua didekapnya, seraya berdo’a, “Ya Allah,kasihanilah keduanya, karena aku telah mengasihi keduanya.” (HR. Bukhari).


Pernah baginda solat sambil menggendong Umamah puteri Zainab binti Rasulullah saw dari suaminya yang bernama Abul ‘Ash bin Ar-Rabi’. Pada saat berdiri, beliau menggendongnya dan ketika sujud, beliau meletakkannya. (Muttafaq ‘alaih)



Saya membaca pula kisah Hussein yang menemui syahid di Tanah Karbala selepas dibunuh oleh tentera Yazid. Sungguh hati saya begitu sedih dan marah dengan kekejaman ketumbukan tentera Yazid. Cucunda Rasulullah saw yang disayangi dibunuh dengan kejam beserta kerabatnya yang lain berjumlah 72 orang. Turut terbunuh ialah anak bongsu kepada Hussein iaitu Ali Al-Asghar yang ketika itu berumur 6 bulan. Anak kecil berumur 6 bulan ini terbunuh selepas dipanah di bahagian leher oleh tentera Yazid laknatullah.



Ali Zainal Abidin bagaimana pun terselamat dalam peristiwa Karbala kerana ketika itu beliau sakit dan menjadi penerus kepada risalah kebenaran ahlul bayt. Selepas pembunuhan Hussein, Zainab beserta yang lain di bawa dari Karbala di Iraq ke Damsyik, Syiria dengan berjalan kaki. Sungguh kejam pemerintah Umayyah ini.



Dan tidak saya nafikan bahawa saya menitiskan air mata kesedihan sewaktu entry ini ditulis. Sedih dan marah dengan kejahatan manusia yang telah membunuh kerabat Rasulullah saw.



Kalau saya dituduh sesat hanya kerana saya menangis atas kesyahidan Hussein dan kerabatnya, tidak mengapa. Bukannya kamu yang memberi syafaat kepada saya di akhirat kelak.



Saya mencintai Hussein. Sekurang-kurangnya saya mengasingkan diri saya daripada musuh-musuhnya. Tidak seperti orang lain, yang sekadar melafazkan cinta di bibir tetapi masih lagi berusaha mensucikan musuhnya.



Selawat dan salam cinta dari saya kepada Rasulullah saw, Ali, Fatimah, Hassan dan Hussein serta Ahlul Bayt yang lain.



Dalam Sahih Tirmidzi hadis bernombor 3860:

Abu Said al-Asyajj menceritakan kepada kami, Abu Khalid al-Ahmar memberitahukan kepada kami, Razin memberitahukan kepada kami, dia berkata Salam menceritakan kepada kami, dia berkata: Aku masuk menghadap Ummu Salamah sedangkan dia tengah menangis lalu aku berkata: Apa yang membuat kamu menangis? Dia berkata: Aku bermimpi melihat Rasulullah saw, sedangkan di atas kepala dan janggut beliau terdapat debu. Lalu aku bertanya: Apa yang terjadi pada engkau Wahai Rasulullah. Beliau bersabda: “Aku baru saja menyaksikan pembunuhan Al-Husin.”


Rasulullah saw juga bersedih atas kematian cucunya. Mengapa begitu sukar untuk kita menangis atas kekejaman yang dilakukan terhadap Hussein? Sungguh keras hati anda.

Satu persoalan yang ingin saya utarakan. Jika kita boleh bergembira menyambut hari kelahiran Rasulullah saw, mengapa tidak kita bersedih atas sedihnya Rasulullah? Seandainya anjing yang menjaga pemuda Ashabul Kahfi masuk syurga, adakah saya yang mencintai Ahlul Bayt Rasulullah saw akan celaka?



Cerpen Love

"Aku cintakan kau.. Insya Allah sampai mati,"monolog Kamal sendirian. Sambil itu dia mencapai telefon bimbitnya merenung kembali segala SMS yang dihantar oleh orang yang dicintainya, Lina. Hampir dua tahun perkenalan mereka, segala pahit manis ditempuh bersama. Bukannya sehari dua malah dua tahun Kamal memendam perasaannya terhadap wanita itu. dua tahun bukannya waktu yang singkat. Sepanjang dua tahun itulah, Kamal terpaksa menahan perasaannya terhadap Lina semata-mata tidak mahu mencemarkan kesucian hubungan mereka yang dibina atas tali ukhuwwah fillah. Apakan daya, perasaan itu satu lumrah dalam hidup setiap manusia normal dan Kamal tidak boleh menafikan itu. Apa yang cuba dilakukan Kamal ialah menyibukkan diri dengan perkara-perkara lain tanpa memikirkan perasaannya terhadap Lina. Sentiasa tersemat di hatinya bahawa hanya Allah swt sahajalah cinta sejati ditujukan dan bukan orang lain.

"Tutt..Tuttt"nada SMS masuk mula berbunyi di telefon bimbit Kamal. Segera Kamal membukanya dengan harapan ianya dihantar oleh Lina. SMS di buka dan tertera lah:

Salam.. Lina kemalangan! Skrg di hospital Ampang

Berderau darah Kamal membaca SMS yang dihantar oleh Bella, housemate Lina. Segera Kamal mencapai kunci kereta dan memecut laju ke Hospital Ampang.

==========

Setibanya di ruang kaunter pertanyaan, segera Kamal bertanya kepada pekerja yang bertugas.

"Nurul Haslina Binti Halimi di mana?"tanya Kamal.
"Tunggu sebentar ya encik, saya check,"kata pekerja yang bertugas sambil menekan-nekan keyboard komputernya.
"Haslina Binti Halimi... Mangsa kemalangan.. Sekarang di ICU tingkat atas,"kata pekerja yang bertugs tersebut.

Tanpa berlengah, Kamal segera menaiki tangga dan menuju ke ruang ICU. Setibanya di ruangan ICU, dilihat ramai saudara mara dan sahabat yang menunggu. Kegelisahan jelas terpancar di wajah mereka. Ada yang sibuk menelefon dan tidak kurang juga ada yang menangis sambil ditenangkan oleh kerabat terdekat mereka. Dilihat Bella sedang menangis di satu sudut. Segera Kamal menuju ke arahnya.

"Bella, macam mana keadaan Lina?"tanya Kamal. Matanya mula merah.
"Lina masih dalam ICU, Mal. Aku tak tahu macam mana keadaan dia. Dengar cerita, agak teruk,"jelas Bella teresak-esak. Dikesat air matanya menggunakan tisu.
"Ya Allah, selamatkanlah Lina. Aku mohon padaMu ya Allah,"pinta Kamal dalam hati.

Seketika kemudian, pintu ICU dibuka dan seorang doktor separuh abad keluar menemui mereka.
"Di mana ahli keluarga mangsa?"tanya doktor itu.
"Saya bapa saudaranya,"kata Pak Din. "Lina macam mana, doktor?"tanyanya lagi.
"Saya harap semua bawak bersabar. Kami dah cuba sedaya upaya kami tapi Allah lebih menyayanginya. Lina dah meninggal dunia. Maafkan kami,"kata doktor tersebut sambil berlalu pergi. Merembes keluar air mata semua yang hadir di situ apatah lagi Bella yang sememangnya sahabat baik Lina. Tangisan semakin kuat kedengaran. Kamal yang sedari tadi mendengar berita itu seolah-olah terpaku, tidak mampu bergerak.

Kamal terasa dirinya lemah, dia menyandar di dinding dan terduduk. Kamal menangis teresak-esak mendengar berita itu. Semakin lama, semakin kuat tangisannya. Kamal menekupkan tangan ke muka dan menangis sekuat-kuatnya. Tidak dapat digambarkan betapa sedih dan pilunya hati Kamal yang memendam rasa selama dua tahun terhadap Lina. Apakan daya, Allah lebih menyayanginya. Segala kenangan bersama Lina bermain-main di benaknya. Meskipun mereka hanya berjumpa ketika usrah ternyata impaknya mampu membuatkan hatinya menangis semahu-mahunya.

"Kamal,"panggil Bella. Mata Bella merah dan pipinya basah dengan air mata.
"Ni ada surat untuk kau.. Dari arwah,"kata Bella sambil menghulurkan suratnya pada Kamal.

Kamal menyambut surat itu dengan perasaan sedih yang teramat sangat. Tangannya seolah-olah longlai untuk diangkat. Perlahan-lahan Kamal membuka surat tersebut. Bau wangi harum keluar dari surat yang bewarna pink itu. Di situ tertulis:

Salam sahabatku yang dihormati, semoga dilindungi Allah selalu..

Kita berkenalan hampir dua tahun, dan sepanjang dua tahun itu, ana merasa sangat bahagia kerana mengenali enta. Allah swt sudah mentakdirkan kita untuk saling berkenalan antara satu sama lain. Dan ana sangat bersyukur kerana berpeluang mengenali enta. Hanya enta sahajalah yang ana kenal dan ana rapat, tidak ada orang lain.

Diamnya ana terhadap enta tidak lah beerti ana bencikan enta. Malah ana tahu yang enta mencintai ana sepenuh jiwa enta, betul tak? Ana dapat rasakan yang sebenarnya jauh di sudut hati ana, ana juga mempunyai perasaan yang sama dengan enta. Tetapi kerana ana tidak mahu menjadi penyebab perginya seorang mujahid ke neraka, maka ana terpaksa memendam perasaan ana terhadap enta. Maafkan ana kerana menyebabkan enta memendam perasaan terhadap ana selama dua tahun. Ana cuma tak nak mencemarkan ukhuwwah yang kita bina selama dua tahun dengan perkara-perkara sebegitu. Pada ana, biarlah Allah yang menentukan segalanya. Ana pegang pada itu. Allah Maha Mengetahui hati hamba-hambaNya dan tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.

Sememangnya ana mempunyai hasrat untuk menjadi suri hati enta namun ana sedar bahawa ana masih mempunyai banyak lagi komitmen yang belum diselesaikan di dunia ini. Komitmen terhadap pelajaran, adik-adik dan saudara mara ana, dan atas sebab itu ana tidak boleh menerima cinta enta. Seperti yang ana pernah ungkapkan, ana tidak menerima enta bukan bermakna ana bencikan enta tetapi syariat yang menghalang. Syariat Illahi yang menghalang ana daripada terus mengikut hawa nafsu dan hanyut dalam dunia cinta yang tidak diredhai Allah. Ana harap enta faham keadaan ana.

Selepas ini, jika Allah takdirkan kita untuk bersama, ana dengan rela hati menerimanya kerana Allah yang mengetahui apa yang terbaik untuk ana. Jika ana tidak ditakdirkan bersama enta, bermakna ada wanita lain yang lebih baik untuk enta di luar sana. Apa yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu juga datang dari Allah tetapi disandarkan kepada diri ana yang lemah ini.

Sekian dulu dari ana..

Wassalam..

2/7/10

Seusai membaca warkah terakhir tersebut, air mata Kamal kembali bercucuran membasahi pipi. Kali ini tangisannya semakin kuat. Digenggamnya surat itu sekuat-kuatnya dan dilekapkan ke muka. Basah surat bertulisan tangan itu dibasahi air mata Kamal. Seorang wanita yang dicintai selama dua tahun itu pergi dalam sekelip mata tanpa diduga. Siapa sangka, seorang sahabat terdekat, yang selalu berkongsi suka duka akhirnya pergi meninggalkan Kamal buat selama-lamanya.

===============

Urusan pengkebumian Lina berjalan lancar. Hujan renyai-renyai mulai turun seolah-olah turut menangisi pemergian seorang mujahidah yang menahan kehendak nafsunya kerana takutkan Allah. Kelihatan sahabat-sahahat dan saudara mara terdekat mulai pulang selesai membacakan talkin di pusara arwah Lina.

Kamal masih berdiri di sisi pusara wanita yang pernah dicintainya dahulu. Tidak dapat digambarkan kesedihan yang melanda hatinya melihat pusara itu. Sebuah pusara yang menempatkan jenazah sahabat sejatinya. Air mata Kamal tumpah lagi. Entah mengapa, dirinya seakan sukar untuk menerima pemergian sahabatnya itu. Namun itulah hakikat yang harus Kamal terima. Mati itu bukan hanya mengejar orang yang sakit malah orang yang sihat juga tetapi kita seringkali terlupa hakikat itu.

"Lina, lepas enti pergi, ana rasa kesepian. Kesepian yang teramat sangat yang tak pernah ana alami dulu. Ana rasa jiwa ana kosong, hidup ana dah tak beerti lagi tanpa enti. Entah kenapa ana rasa susah sangat nak lepaskan enti pergi. Sampai ke hari ini, di depan pusara enti, ana masih lagi tidak percaya yang enti dah pergi tinggalkan ana. Enti, dalam hati ana, enti berada di tempat yang istimewa selepas Allah dan RasulNya. Ana akan simpan enti dalam jiwa ana untuk selama-lamanya sampai ana mati. Waktu itu mungkin ana sudah berkahwin dan mempunyai zuriat tetapi enti ingatlah bahawa enti tidak akan sesekali luput dalam fikiran ana dan enti akan tetap menjadi sahabat ana yang terbaik yang pernah ana ada. Damailah enti di sana. Semoga berada di lembayung rahmatNya,"kata Kamal sambil berlalu pergi meninggalkan tanah perkuburan. Sesekali dia memandang pusara Lina dengan pandangan yang sayu. Tanah yang masih merah itu cukup untuk menitiskan air mata bagi yang mencintai.

"Selamat tinggal, Lina,"kata Kamal sebak. Saat pintu kereta ditutup, Kamal menangis lagi semahu-mahunya........

Tamat



Followers

Ruang Komen