Saya Gay, Saya OK

Video 'Saya Gay, Saya Ok' sudah mula tersebar ke Facebook dan Youtube (khususnya). Tak dinafikan video ni agak panas, malah komen-komen juga amat panas sehingga ada yang menghukum 'ni konfem masuk neraka'.


Alangkah mudahnya kita menghukum. Adakah dengan menghukum, kita sudah dijamin syurga? Bak kata seorang sahabat, pendakyahraya nama samarannya "melempar tahi ke muka orang lain tidak akan membuatkan kita masuk ke syurga". Lantas apakah sikap kita terhadap mereka-mereka yang gay ini? Antara sikap kita yang mendapat tempat pertama ialah 'menghukum mereka dengan 'fatwa' kita".

Gay (merujuk kepada homoseksual bukan gembira/ceria) sudah pasti bukanlah satu sikap yang baik malah perlakuan ini bertentangan dengan fitrah manusia. Apa yang menjadi masalah ialah, adakah kerana mereka gay, maka mereka wajar dihukum dengan 'fatwa' kita? Mencaci maki mereka? Adakah mencaci mereka menyebabkan mereka berubah? Adakah dengan 'fatwa' kita, mereka akan berubah menjadi manusia normal? Boleh sesiapa tolong jawabkan untuk saya?

The Legend Mas Afzal

Mas Afzal Masaruddin, a medic student/doctor has passed away. I am not sure when but according to friend of mine he passed away last night.


Truly, this brother inspired me to be stronger to face the challenges in this world no matter how grave it is. Even though I never knew him, for me he is a legend.

Read his story through out his blog.

1) Not the primrose path

2) Accepting the fate (This entry almost make me cry)

3) It's the climb (Youtube video)

4) Joegrimjow 

Salam Maal Hijrah

Peristiwa penghijrahan Rasulullah SAW dari Kota Mekah ke Kota Madinah, telah berlaku 1430 tahun dahulu. Semenjak dari tarikh tersebut, umat Islam telah mengalami pelbagai peristiwa, kisah suka duka, kejayaan dan kegagalan, mehnah dan tabulasi dalam menegakkan dan memertabatkan agama Allah di muka bumi ini.

Sejak kita mengenal dunia, saban tahun kita diingatkan dengan peristiwa Hijrah yang agung ini. Tetapi adakah kita mengingsafi akan falsafah sebenar disebalik tuntutan untuk mengingati peristiwa ini?.

Falsafah hijrah yang telah disemai dan dididik oleh Rasulullah s.a.w ke dalam diri sahabat r.a ini perlu dihayati oleh generasi Islam masa kini. Sekiranya dengan berbekalkan falsafah hijrah, Rasulullah s.a.w berjaya membentuk sebuah masyarakat Islam yang unggul dan menjadi tuan kepada masyarakat-masyarakat yang bukan Islam di sekeliling Madinah, maka mengapa tidak generasi Islam masa kini menjadikannya sebagai neraca untuk membentuk masyarakat yang unggul dan disegani dalam segenap lapangan?

Tidak keterlaluan jika saya mengatakan umat Islam gagal menghayati falsafah hijrah yang diterapkan oleh Rasulullah saaw. Apa yang ada dapat dihayati jika pemimpin Islam yang diharapkan masih lagi bernaung di bawah ketiak Amerika?  Sekembalinya kita dari musim haji baru-baru ini, terus kita berdakapan dengan budaya barat. Patutkah?

Perkara yang sama juga berlaku kepada cucunda Nabi Muhammad saaw iaitu Hussein yang berhijrah ke Kufah tetapi akhirnya syahid di medan Karbala dalam keadaan penuh tragis. Namun, berapa ramai yang menghayatinya? Berapa ramai mengetahui Karbala itu di mana? Berapa ramai yang tahu kisah Hussein? Kalau dah Karbala pun tak tahu di mana, menghayatinya jauh sekali.

Penghijrahan Hussein bukanlah satu perkara yang sia-sia tanpa manfaat. Bermulanya penghijrahan beliau kerana enggan berbaiah kepada Yazid Ibn Muawiyah yang terkenal dengan kefasikannya. Demi menyelamatkan Islam, beliau redha kepalanya dipancung. Darah suci beliau dan ahli keluarganya yang dibunuh oleh tentera Yazid bersimbahan di tanah Karbala sebagai saksi kebenarannya di akhirat kelak.

Ia bukannya mengenai Syiah atau Sunni, sebaliknya ia mengenai tanggungjawab kita kepada keluarga Rasulullah saaw. Ianya tidak terbatas kepada Syiah dan Sunni sebaliknya ia significant kepada seluruh umat Islam. Bukankah semua umat Islam mencintai keluarga Rasulullah saaw?

Begini sajalah, kepada mana-mana pihak yang gagal menghayati penghijrahan Rasulullah saaw saya harap belajar-belajarlah untuk sedar dan banyakkan doa untuk mendapat hidayah.

Dan khusus juga kepada pihak yang enggan menghayati penghijrahan Hussein, nasihat saya janganlah memandang rendah dan menghina pihak yang menangisi serta menghayati penghijrahan Hussein. Bukan apa, takut kita pulak yang dihina oleh Allah swt kelak di akhirat. Ada yang nak bersedih kerana syahidnya Hussein? Biarkanlah mereka. Anda tak rugi apa pun.

Kepada yang nak menjadi 'Tuhan' dengan fatwa-fatwa "kamu masuk neraka, aku masuk syurga", saya harap berubahlah. Ambik iktibarlah dengan bermulanya maal hijrah ini.

Di sini saya titipkan sebuah hadis, semoga dapat dicerna dengan baik.

Dalam Sahih Tirmidzi hadis bernombor 3860:

Abu Said al-Asyajj menceritakan kepada kami, Abu Khalid al-Ahmar memberitahukan kepada kami, Razin memberitahukan kepada kami, dia berkata Salam menceritakan kepada kami, dia berkata: Aku masuk menghadap Ummu Salamah sedangkan dia tengah menangis lalu aku berkata: Apa yang membuat kamu menangis? Dia berkata: Aku bermimpi melihat Rasulullah saw, sedangkan di atas kepala dan janggut beliau terdapat debu. Lalu aku bertanya: Apa yang terjadi pada engkau Wahai Rasulullah. Beliau bersabda: “Aku baru saja menyaksikan pembunuhan Al-Husin.”

Salam Maal Hijrah

Paru-Paru Tiruan

Paru-paru tiruan ini di reka dan dihasilkan oleh saintis di Universiti Tehran, Iran. Selaku sebuah negara yang sangat strict dengan penguasaan barat, boleh dikatakan Iran ialah sebuah negara Islam yang dibangunkan mengikut acuan sendiri. Tidak mencedok ilmu dari barat seperti mana negara lain.

Persoalan kenapa mereka mampu menjadi begitu maju dapat dijawab dengan betapa rapatnya mereka dengan Islam. Islam sepertimana yang kita tahu bukanlah sekadar ritual agama semata-mata tetapi sebagai cara hidup. Dari sekecil-kecil benda seperti *tali leher sehinggalah ke sebesar-besar benda seperti politik semuanya digarap bersama Islam. Maka tidak hairanlah kalau mereka menjadi sebuah negara maju yang dibangunkan sendiri oleh tangan-tangan Barat Parsi.

Sebagai sebuah negara yang bermazhab Jaafariah iaitu mazhab yang menjadikan 12 orang keluarga Nabi sebagai Imam, dapat saya simpulkan kemajuan yang mereka kecapi bersangkut paut dengan mazhab ini. Masakan tidak, mereka mengambil terus ilmu daripada keluarga Nabi tanpa melalui sumber lain.

Imam pertama mereka iaitu Saidina Ali pula sebagaimana yang disabdakan Rasulullah SAAW sebagai pintu ilmu. Ditambah pula dengan hadis di bawah ini:

Abban daripada Sulaim berkata: Aku telah mendengar satu hadis daripada Ali a.s.. Aku tidak tahu apakah yang sebenarnya. Aku mendengarnya berkata: Sesungguhnya Rasulullah (Saw.) telah memberitahu kepadaku pada masa sakitnya dan mengajar kepadaku anak kunci seribu bab ilmu. Dan dibuka setiap bab akan seribu bab yang lain


(Rujukan Sunni:  Al Muttaqi alHindi, Kanz al‘ Ummal, vi, hlm. 154.)

Paru-paru tiruan yang dibangunkan oleh saintis Iran


Canselor Universiti Tehran merasmikan paru-paru tiruan
Jangan pulak lepas ni mereka dituduh sesat kerana cuba menandingi kekuatan Allah swt!

*Pengikut mazhab Jaafariah tidak memakai tali leher kerana marja fekah mereka melarang penggunaan tali leher ala barat kerana melambangkan peradaban barat.

Betul Ke Aku Cinta Dia?

Cinta, cinta, cinta. Perkataan ini saya dah selalu nampak di news feed Facebook. Perkataan "I love u", "Imy" dan sebagainya memang dah tak lekang dari masyarakat kita (baca: Melayu). Orang kita memang hebat, ada yang namanya Karim tetapi perangai bagaikan Brad Pitt hingga ada yang bercium-ciuman di khalayak ramai. "New York" katanya.

Kadang-kadang saya tertanya-tanya, tidak adakah kepentingan lain yang lebih penting dari cinta? Maksud saya bukannya hendak menghapuskan cinta, tetapi seolah-olah cinta itu merupakan perkara pertama dalam masyarakat kita. Saya faham, cinta itu fitrah. Tetapi apakah cinta itu harus dijulang setingginya mengalahkan cinta kita pada agama?

Hierarki cinta itu hakikatnya mestilah Allah di ranking teratas. Tidak boleh kedua dan ketiga apatah lagi meletakkan Allah di tempat selepas girlfriend/boyfriend. Bagi saya ianya merupakan satu penghinaan kepada Allah swt kerana tidak meletakkan Allah sebagai cinta yang paling agung.

Pernah saya terfikir, bagaimanakah masyarakat kita (termasuk saya) mencintai Allah swt dengan sebenar-benar cinta? Apabila saya melihat orang ramai bersolat jemaah di masjid, berpuasa dan sebagainya, saya terfikir apakah Islam itu hanya sekadar solat, puasa dan lain-lain? Adakah melakukan perkara itu sudah melayakkan kita untuk digelar 'pencinta Allah'? Saya percaya ia sepatutnya lebih dari itu!

Kalau cinta kita kepada manusia hingga sanggup 'mati kerana BF/GF'', kenapa tidak kita melakukan perkara yang sama dalam hal cinta kepada Allah swt? Jika ditanya, berapa ramai yang sanggup untuk turun berjihad ke medan perang, saya percaya ramai yang akan mengangkat tangan. Malangnya kita tak boleh berharap sangat sebab nak menderma RM10 kepada tabung amal pun kita acuh tak acuh nak keluarkan duit dari dompet!

Itulah hakikat yang kita susah nak terima. Umat Melayu dah tenggelam dalam keseronokan dunia palsu ciptaan sendiri. Agama yang dah semakin tenat ditambah pula dengan ulama berhati syaitan yang meniupkan api fitnah terhadap ikhwan Sunni dan ikhwan Syiah pun orang masih jugak tak sedar-sedar. 

Ahmadinejad dan Ismail Haniyeh (HAMAS)

"Dunia ialah penjara orang yang beriman, sabar ialah kubunya dan syurga ialah tempat tinggalnya. Dunia ialah syurga bagi orang kafir, kubur ialah penjaranya dan neraka ialah tempat tinggalnya" 
(Imam Jaafar As-Sadiq)

Followers

Ruang Komen