Paru-Paru Tiruan

Paru-paru tiruan ini di reka dan dihasilkan oleh saintis di Universiti Tehran, Iran. Selaku sebuah negara yang sangat strict dengan penguasaan barat, boleh dikatakan Iran ialah sebuah negara Islam yang dibangunkan mengikut acuan sendiri. Tidak mencedok ilmu dari barat seperti mana negara lain.

Persoalan kenapa mereka mampu menjadi begitu maju dapat dijawab dengan betapa rapatnya mereka dengan Islam. Islam sepertimana yang kita tahu bukanlah sekadar ritual agama semata-mata tetapi sebagai cara hidup. Dari sekecil-kecil benda seperti *tali leher sehinggalah ke sebesar-besar benda seperti politik semuanya digarap bersama Islam. Maka tidak hairanlah kalau mereka menjadi sebuah negara maju yang dibangunkan sendiri oleh tangan-tangan Barat Parsi.

Sebagai sebuah negara yang bermazhab Jaafariah iaitu mazhab yang menjadikan 12 orang keluarga Nabi sebagai Imam, dapat saya simpulkan kemajuan yang mereka kecapi bersangkut paut dengan mazhab ini. Masakan tidak, mereka mengambil terus ilmu daripada keluarga Nabi tanpa melalui sumber lain.

Imam pertama mereka iaitu Saidina Ali pula sebagaimana yang disabdakan Rasulullah SAAW sebagai pintu ilmu. Ditambah pula dengan hadis di bawah ini:

Abban daripada Sulaim berkata: Aku telah mendengar satu hadis daripada Ali a.s.. Aku tidak tahu apakah yang sebenarnya. Aku mendengarnya berkata: Sesungguhnya Rasulullah (Saw.) telah memberitahu kepadaku pada masa sakitnya dan mengajar kepadaku anak kunci seribu bab ilmu. Dan dibuka setiap bab akan seribu bab yang lain


(Rujukan Sunni:  Al Muttaqi alHindi, Kanz al‘ Ummal, vi, hlm. 154.)

Paru-paru tiruan yang dibangunkan oleh saintis Iran


Canselor Universiti Tehran merasmikan paru-paru tiruan
Jangan pulak lepas ni mereka dituduh sesat kerana cuba menandingi kekuatan Allah swt!

*Pengikut mazhab Jaafariah tidak memakai tali leher kerana marja fekah mereka melarang penggunaan tali leher ala barat kerana melambangkan peradaban barat.

0 comments:

Followers

Ruang Komen