Penangan MUET

Tirai 2011 dibuka dengan keputusan MUET yang keluar pada 6 Januari 2011. Bagi pelajar undang-undang, band 4 amat-amat diperlukan untuk menyambung ijazah sarjana muda dalam bidang undang-undang.

Penangan MUET kali ni cukup hebat kepada rakan-rakan saya (perempuan terutamanya) hingga terdengar ura-ura berlakunya kebanjiran air mata. Well, apa yang saya boleh katakan ialah wajarlah kita sedih tapi itu tak beerti kita harus mengaku kalah. Band 1, Band 2 semua tu bukanlah penghalang kejayaan seseorang untuk berjaya. Saya sendiri mendapat band 3 dalam MUET baru-baru ini (dah boleh agak). Pada mulanya memang kecewa, sedih tapi dengan dorongan dan kata-kata semangat rakan-rakan, saya dah mula bangkit dan sedar bahawa ianya bukanlah satu penghalang. Optimislah, segala yang berlaku pasti ada hikmahnya. :-)

Saya pun band 3
Ada jugak yang saya nampak status FB emo yang tahap tinggi seolah-olah diri mereka tak berguna lagi. Untuk apa berfikiran begitu? Kamu dapat band 3, kemudian apa? Menyesal? Give up? Untuk apa? Saya tak nampak lagi rasionalnya menjadi begitu. Kesedihan dan kekecewaan tidak boleh menjadikan keputusan MUET menjadi band 4 atau band 5. Masa yang dah berlalu tetap akan berlalu. Yang lepas biarlah lepas. Tak ada guna menyesali nasib diri ditakuti akan timbulnya rasa buruk sangka kepada Nya.

Apa yang kamu perlu buat sekarang ialah kembali bangkit. Perjuangan kita tidak berakhir di slip MUET. Malah hari-hari yang kita bakal lalui jauh lebih mencabar dari slip MUET. Jadikan slip MUET kita sebagai api yang membakar semangat untuk terus maju ke hadapan, bukan berundur ke belakang.

Ada yang bercita-cita nak jadi peguam, tetapi dapat band 3. Lantas apa tindakan kita? Tindakan yang sepatutnya ialah kita berusaha mencari celah atau lubang di mana-mana universiti supaya kita boleh teruskan impian kita. Paling tidak pun, berusaha untuk tamatkan sem akhir ni. Katakanlah ada antara kita kecewa dan berasa down tak ada semangat nak belajar, saya bertanya, kamu nak pergi mana lepas ni? Nak repeat paper? Lepas tu kecewa, kecewa dan kecewa? Alamat sampai ke tua lah kamu duduk di universiti sampai makcik-makcik cleaner pun dah muak tengok muka kamu.

Come on, bangkitlah. Perjuangan kita tak berakhir di sini. Slip MUET yang kita pegang sekarang, sematkan di hati, jadikan sebagai pembakar semangat untuk terus berjuang. Saya terkesan dengan nasihat seorang rakan saya di FB, katanya:

Apa lak dah tersasar dari jalan law tak boleh jadi lawyer?
Cuba tengok macam orang dah tersasar dari jalan Allah, boleh je taubat kan? Inikan pula hal duniawi.

Once you hope, everything is possible - Mas Afzal

Mari saya titipkan beberapa link yang mampu menaikkan semangat untuk terus berjuang. 



"And never give up hope of Allah's soothing Mercy: Truly no one despairs of Allah's soothing Mercy except those who have no Faith." (Yusuf: 87)


 

3 comments:

Seema_Suraya January 7, 2011 at 12:58 PM  

so mknenya pas ni ko still nak choose dgree law ka?
amik muet sekali lg?

Ninja Jepang January 7, 2011 at 8:17 PM  

Yap2. . .

Plan A- reseat muet

Plan B - masuk U lain

zahier January 8, 2011 at 9:08 AM  

mana boleh masuk, masuk!
try jer apa2 yg boleh!

Followers

Ruang Komen