Pakai Tudung Tapi Tak Tutup Aurat

Sebenarnya begitu ramai kaum hawa muslimat yang memakai tudung tetapi tidak menutup aurat. Gejala ini membuktikan apa? Ia membuktikan bahawa umat Islam, kaum hawa khususnya masih lagi belum mencapai kefahaman tentang apa yang dinamakan sebagai aurat. 


Bertudung dan menyanyi - menjadi satu trend artis masa kini. Tidak perlu disebutkan namanya kerana ini teguran yang bersifat umum. 

Dalam buku Untukmu Umat tulisan Ustaz Zaharuddin Abd Rahman, beliau mengatakan bahawa tidak ada nasyid bagi perempuan. 

Ini menunjukkan bahawa walaupun perempuan itu berniat baik (dalam kes ini, bernasyid), mereka masih lagi tertakluk kepada hukum halal dan haram. Suara perempuan adalah aurat dan bidang nyanyian memerlukan suara dilontarkan kepada pendengar. Jika bernyanyi di bilik dan pendengarnya adalah dinding dan katil, maka tidak mengapa.

Rata-rata kaum hawa yang saya temui di universiti saya, kebanyakannya bertudung tetapi berseluar ketat hingga menampakkan bentuk kaki. Fesyen sebegini sudah tentu menyimpang dari ajaran Islam.  

"Pakai tudung pun still kena rogol."

Sedangkan di dalam Al-Quran, Allah swt menjelaskan bahawa perempuan yang bertudung tidak akan diganggu (rujuk ayat 59 Surah Al-Ahzab)?

Saya hanya mampu berkata mungkin tafsiran 'bertudung' itu silap. Yakni bertudung tetapi aurat yang lain terdedah secara tidak sengaja. Tafsiran bertudung itu tidak semestinya hanya menutup rambut. Ianya satu pakej lengkap dengan batasan aurat yang lain. 

Fikirkanlah sendiri. 

Wassalam

0 comments:

Followers

Ruang Komen