Hamba Noob Politikus Berleter

Hamba Noob Politikus Berleter




Ada pun diri hamba ini tidaklah suka masuk ke akademi politik tanah air. Professor akademi politik mungkin lebih berilmu dalam menceburi bidang ni tapi tidak hamba yang masih fresh ni. Hamba kan noob plus hamba takut nanti hamba akan bertuhankan emosi kalau hamba terjah dalam bidang ni sekarang. 

Di news feed FB hamba bukan main ada dua tiga orang pelajar akademi politik tanah air ni menyumpah seranah lawan politiknya atas nama keadilan sejagat. Wah sukanya dia menyumpah lawannya lepas tu ada la beberapa penyokong lain sokong tindakan dia sambil gelak-gelak.

“Kejadahnya mamat ni gelak?” hamba terpikir dalam kepala hotak aku. Tang mana lawaknya? Tang dia menyumpah kew? Lawak kew? Hamba geleng kepala. Pening lalat dengan jenis pemikiran macam ni. Sumpah seranah dikira lawak. Ada kew patut?

Mamat ni pelajar akademi politik mahasiswa universiti. Ohh patutlah semangat semacam jeww. Semangat berkobar-kobar nih dalam jiwa. Lautan peluru sanggup aku renangi. Mungkin tu lah kot falsapah perjuangan dia ni. Yelah, dengan gaya dia yang berani semacam. 

Bagi hamba antara berani dan bodoh tu ada garisan halus yang memisahkan. Kalau terlajak sikit dengan perkadaran sebijik kentut, mungkin orang tu boleh masuk ke bulatan bodoh ataupun ke bulatan berani.
Hamba bukan apa, hamba takut kesannya pada pelajar akademi tu jeww. Hamba takut pengajian dia terjejas dengan segala jenis demo yang dia join. Yelah bagi dia mungkin mahasiswa kejenyew bukan setakat belajar jeww. Katanya kena bukak minda lawan kezaliman. Yelah kot. Hamba tak tau. Hamba kan noob.

Hamba hormat kalau nak berpolitik sakan. Tapi janganlah kita condemn mahasiswa yang tak nak join demo. Jangan leww kita kata mahasiswa yang tak join demo tu penakut, bacul dan sebagainya. Siapa kita nak kata macam tew? Mana tau mahasiswa lain ada kerja kew, assignment kew, diskusi kew. Hidup kita ni jangan nak menghukum orang jew. Rasional la sikit. 

Perjuangan ni luas jalannyew. Bukan setakat demo. Banyak lagi jalan lain. Ada yang suka kalau habiskan study dulu, dapat kerja baru guna ilmu yang kita ada untuk berjuang. Ni konsep yang hamba yang noob ni pegang. Ada yang kata 

“Ehh tak boleh. Perjuangan kena start sekarang”. 

Okelah. Ikut kamu lah macam mana pun. 

Hamba rasa kenapa hamba tercongok di universiti ni pun dah kira jihad. Tak semestinyeww berdemo baru dikira jihad. Penat lelah hamba stay up main FB study pun kira jihad jugak. Jihad menuntut ilmu, kan ustaz? Hamba rasa je lah. Hamba kan noob. 

Pokoknya satu jew. Kamu buat cara kamu dan hamba buat cara hamba. Kamu hormat cara hamba, nanti hamba pun hormat cara kamu. Itu jeww. 

Malaslah hamba nak berleter panjang macam mak datin kerepot keropok ikan. Nanti hamba pulak dituduh membebel tapi perjuangan diabaikan. 

Dah lah. 

Bye.

Followers

Ruang Komen