Pengenalan Dan Sejarah Nation Of ISlam (NOI)


The Nation of Islam (NOI) adalah sebuah pertubuhan keagamaan yang ditubuhkan di Detroit, Michigan, Amerika Syarikat oleh Wallace D. Fard Muhammad dalam bulan Julai 1930, dengan menyatakan diri-tujuan membangkitkan spiritual, mental, sosial, dan keadaan ekonomi hitam lelaki dan perempuan Amerika. POB, juga, mempromosikan keyakinan bahawa Allah akan membawa kerajaan universal Islam. [1] Mainstream Muslim menganggap kumpulan sebagai sekte sesat dan sebuah cawangan daripada Islam, kerana kepercayaan yang berbeza konsep Allah, ras, bernubuat dan banyak lainnya. [2] Namun dalam beberapa tahun terakhir kumpulan telah datang lebih dekat kepada Islam ortodoks, dengan mengamati Ramadhan dan solat Jumaat.

Sejak tahun 1978, Louis Farrakhan telah menjadi pemimpin Nation of Islam yang asal, pertubuhan asli yang telah diubah namanya dan dibubarkan oleh Warith Deen Muhammad. The Nation of Islam's National Center dan ibu pejabat terletak di Chicago, Illinois, dan juga rumah bagi andalannya Masjid No 2, Masjid Mariam. Pada tahun 2005, Nation of Islam yang termasuk dalam undang-undang Kemiskinan Selatan Pusat senarai kumpulan kebencian aktif di Amerika Syarikat. [3] Hal ini dianggarkan bahawa ada sekitar 20.000 anggota dari sekte Pada asalnya NOI ditubuhkan di Detroit, Michigan pada tahun 1930 oleh Wallace Fard Muhammad yang juga dikenali sebagai WD Fard Muhammad (1877-1934 atau kemudiannya).

The Nation of Islam mengajarkan bahawa W. Fard Muhammad adalah "Mesias" agama Kristian dan Islam Mahdi. Salah satu murid pertama Fard adalah Elijah Muhammad (1897-1975), yang mengetuai pertubuhan dari tahun 1935 hingga 1975. [1]
Pada saat Elijah Muhammad meninggal pada tahun 1975, ada 75 pusat di seluruh Amerika. [5] Pada tahun 1975, Warith Deen Muhammad atau WD (Wallace) Muhammad diangkat sebagai Menteri Agung Nation of Islam. Kemudian ia berganti nama menjadi pertubuhan "The World Community of Al-Islam di Barat" yang kemudian menjadi American Society of Muslim dan menjauhi teologi ayahnya dan pandangan pemisahan kulit hitam. Kulit putih diterima sebagai sesama islam yang lebih dekat dengan arus utama masyarakat Muslim dalam usaha untuk membawa Nation of Islam lebih dekat kepada Islam Sunni.

Nota: Buat masa ni, cukuplah setakat sejarah dan pengenalan NOI ni.. InsyaAllah lain masa, aku akan post lagi yer..

0 comments:

Followers

Ruang Komen