Antara Realiti Dan ................

Hapuskan demokrasi! Khilafah mesti ditubuhkan! Demokrasi ideologi kufur!

Antara laungan 'mereka' yang seringkali menghiasi laman web Iluvislam yang tersayang. Apakah tindakan susulan selepas melaungkan laungan di atas? Jawapannya tiada.

Berpijaklah di bumi yang nyata. Kita berada di Malaysia, sebuah negara demokrasi berparlimen. 'Mereka' seringkali mendesak supaya demokrasi dihapuskan seolah-olah ianya semudah memetik jari. Mereka hanya tahu menghentam dan mendesak supaya demokrasi dihapuskan tetapi hakikatnya mereka sama sekali tidak mengerti bahawa untuk meminda perlembagaan pun amatlah sukar apatah lagi untuk menukar sistem sedia ada kepada sistem khilafah.


Aku menyokong usaha untuk menubuhkan khilafah tetapi pendekatan yang ditunjukkan oleh sesetengah 'mereka' yang menghentam dan mempersoalkan jemaah Islam yang berjuang di jalan demokrasi lah yang membuatkan aku tidak dapat menerima 'mereka'.

Antara kata-kata yang amat menusuk di hati aku ialah:


"UMNO-sesat, PAS-sesat, PKR-sesat". Siapakah 'mereka' untuk menghukum jemaah lain sesat? Dah cukup ilmukah untuk menuduh jemaah lain sebagai sesat? Adakah 'mereka' sajakah yang betul? Adakah 'mereka' sajalah yang sebenar-benarnya memperjuangkan Islam? Jawapannya TIDAK! Jangan bersikap Houlier Than Thou!

Demokrasi hanyalah alat dan bukannya matlamat. Setiap mukmin sentiasa mengimpikan sebuah negara yang melaksanakan syariat Islam dengan sepenuhnya. Atas sebab itulah, jemaah Islam lain berusaha untuk mendapatkan majoriti parlimen sebagai persediaan untuk membina negara Islam dalam erti kata yang sebenar.

Bukannya dengan laungan di celah bukit semata-mata. Laung kuat tapi tak ada orang yang dengar. Kenapa tak ada orang yang dengar? Sebab cara yang digunakan tidak betul. Kalau setakat hentam jemaah lain tapi tak sampai kepada pemerintah apa guna? Sampaikanlah kepada pemerintah, launglah sekuat-kuat hati di hadapan pemerintah. Bukannya melaung di celah bukit.

Ingatlah. Untuk mengubah sistem yang ada bukanlah sesuatu yang mudah. Memang mudah untuk berkata-kata, tetapi pelaksanaanny amatlah sukar tetapi tidak mustahil. Banyak benda untuk diteliti antaranya ialah:

* Silibus pengajian undang-undang di universiti tempatan - memerlukan masa dan kos yang tinggi

* Silibus pengajian undang-undang di universiti antarabangsa - silibus yang diajar kebanyakannya berkisarkan demokrasi sebagai sistem yang terkenal dan banyak digunakan oleh negara-negara di dunia.

* Peguam dan Hakim sekarang tidak arif tentang hukum islam - memerlukan masa yang panjang untuk mereka mendapat pemahaman yang jelas tentang hukum islam.

Nasihat aku kepada 'mereka', janganlah sekadar bercakap seolah-olah sistem pemerintahan dapat ditukar dalam masa sehari tanpa memikirkan kesan-kesan yang berkemungkinan akan muncul setelah sistem pemerintahan ditukar.

Bertenang.. Kita lakukan secara berperingkat-peringkat dan bukannya sekali gus ok.

Wassalam.. ^_^


Nota : Tulisan di atas merupakan pandangan peribadi aku

3 comments:

shima January 8, 2010 at 1:37 PM  

salam sahabat..
bagus sngat pndgan anta tu..

ana sendiri xfaham pe dah jadi dgn mainan politik skunk ni..

para remaja tidak ada peluang utk bersuara d tmpat terbuka..

iskh ntahla..

KHALID ISMATH January 29, 2010 at 11:54 AM  

saya setuju dengan shima.
kita remaja sebenarnya mmg senantiasa didiskriminasi oleh pihak kerajaan.

berkaitan dgn HT yg ditulis oleh nik ni, saya sokong bulat2. HT sudah gila.

N January 29, 2010 at 3:42 PM  

tu la aku cakap.. HT ni cakap je berdegar2 tapi usaha takdak..

Sekadar hentam jemaah laen di blog.. tu je yg mampu dilakukan..

Piiirahh..

Followers

Ruang Komen