Jawapan Kepada Seorang Sahabat


Soalan: Perlu ke kita berubah menjadi orang lain untuk kamceng dengan orang lain?

Soalan diatas diutarakan oleh ukhti izz.. Berikut merupakan jawapan ana:

Ana mentakrifkan 'berubah jadi orang lain' tu sebagai 'menyesuaikan diri' yer. Tidak salah untuk menyesuaikan diri tapi mesti kena pada tempatnye la. Takkan la hanya kerana nak kamceng dengan orang lain, kita sanggup buat benda-benda yang tak elok. Bagi ana, join je apa2 asalkan prinsip diri tak tergadai.

Prinsip ana, jadi la orang yang macam mana pun, asalkan Islam di depan. Kalau nak jadi rockerz contohnya, jadilah rockerz yang beriman. Jangan pakai rantai, jangan bertindik, jangan lalai.. Itu je.. Semuanya atas diri kita dan sejauh mana kita menilai setiap perbuatan kita.

Cuba kita tengok band Soldiers of Allah (SOA). SOA ni band muslim dari barat. Macam mana dakwah dorang? Dorang nyanyi lagu islamik bertemakan rap. Sebab apa? Sebab persekitaran mereka yang mendorong mereka nyanyi lagu rap islamik. Salah ke kita guna pendekatan berbeza (rap misalnya) untuk dijadikan medium dakwah? Tidak!

Kesimpulannya, ada masanya kita kena menyesuaikan diri kita mengikut keadaan. Tapi jangan jadi hipokrit. Depan orang baik, belakang orang perangai macam anak hantu. Jangan jadi golongan macam ni yer ukhti. ^_^

Soalan: Ana tak dapat cari orang yang boleh bimbing dan jaga ana macam dulu.

Jawapan: Suatu ketika dahulu, memang kita bersyukur sebab ada orang jaga kita. Ada ibu bapa, ada kawan2.. Tapi adakah semua tu berkekalan? Kemudian kalau mereka tak ada, kita akan terkontang-kanting, begitu ke?

Ukhti, dah tiba masanya untuk kita bangkit dan berdiri sendiri tanpa bimbingan orang lain. Semuanya bergantung pada diri kita. Keadaan yang kita harapkan tidak semestinya kita dapat. Cuba bayangkan bagaimana orang Islam boleh hidup dalam masyarakat yang bukan beragama Islam tanpa mengabaikan tuntutan agama.. Semua ini tidak lain dan tidak bukan ialah kekuatan iman dan jati diri. Jangan kita jadi seperti lalang yang ditiup angin.

Soalan: Anta pun percaya yang persekitaran boleh mempengaruhi kita kan?

Jawapan: Ya betul! Ana setuju. Memang benar persekitaran boleh mempengaruhi kita namun semua tu atas diri kita jugak. Atas rasional kita. Kalau kita rasa persekitaran kita boleh bawak kita ke perkara dosa dan noda, setkan minda kita awal2..

Setkan "Benda ni dosa, aku tak boleh buat. Nanti berdosa"

Kekuatan kita terletak pada mind set selain iman kita. Jagalah iman sebaik mungkin kerana sekali iman itu ditarik oleh Allah, meranalah kita hidup di dunia.. Wallahualam..

Followers

Ruang Komen