Perginya Sebutir Mutiara

Salam to all..

Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu dengan merentapya dari dada manusia. Tetapi Allah mencabut ilmu dengan mematikan ulama. Apabila tiada la ilmuan, maka nantinya manusia akan mengambil pemimpin-pemimpin yang jahil, pemimpin itu ditanya lalu mereka berfatwa tanpa ilmu, maka sesatlah golongan yang bertanya sebagaimana sesatnya juga golongan yang ditanya" (riwayat Al-Tirmizi)

Hari ini kita dunia Islam dikejutkan lagi dengan pemergian seorang ulama terkenal yang juga syeikh Al-Azhar iaitu Syeikh Tantawi (gambar). Allahyarham dilaporkan Al-Jazeera meninggal dunia kerana diserang sakit jantung semasa lawatan ke Riyadh, Arab Saudi.

Allahyarham merupakan ulama yang disegani sama ada di dunia Islam mahupun dunia barat. Beliau banyak memberi sumbangan kepada dunia intelektual Islam melalui penulisan buku-buku agama termasuk 15 jilid tafsir Al-Quran.

Apakan daya, Allah lebih menyayanginya. Beliau kembali ke rahmatullah pada usia 82 tahun dan dilaporkan aka dikebumika di Tanah Perkuburan Baqi', Madinah tanah suci kedua umat Islam.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman..

Al-Fatihah

0 comments:

Followers

Ruang Komen