[ILuvislam] Kelantan Catatkan Jangkitan HIV Tertinggi

Panaz.. Panaz.. Seorang user menggelecek bola, dihalang oleh user lain namun berjaya melepasi pertahanan lawan.. dan ohhhhhh, user tersebut di 'slide' terjatuh di dalam kotak penalti. Pengadil memberikan sepakan penalti kepada user tersebut. Para penyokong mula kepanasan dan mula melontarkan botol air dan mercun dalam kawasan padang..

Ahaha~ Begitula panaznya thread:

Kelantan Catat Jangkitan HIV Tertinggi


Menjawab kata-kata seseorang di chatbox.. haha~ katanya ia bukti pentadbiran PAS gagal. Pada pendapat aku, beliau hanya bergurau. Jangan diambik serius ye.. Tapi betul ke pentadbiran PAS gagal seperti yang didakwa oleh sesetengah pihak?

Adalah tidak adil sekiranya kita mengatakan pentadbiran PAS gagal hanya kerana Kelantan mencatatkan jangkitan HIV tertinggi. Kalau kita berdakwah kepada orang yang suka minum arak contohnya, tapi kita gagal untuk membawanya ke jalan yang benar, wajarkah kita disalahkan? Sudah tentu tidak.. Kita sudah berusaha, hasilnya biar Allah yang tentukan.

Kerajaan Kelantan sudah melakukan yang terbaik untuk menjaga kebajikan rakyatnya. Sebab itulah kerajaan Kelantan dapat bertahan daripada ditawan oleh 'geng bersongkok tinggi' yang sememangya tidak akan berdiam diri selagi semua negeri di Malaysia tidak menjadi milik mereka.

Adakah hanya jangkitan HIV dapat menjadi kayu ukur untuk sesetengah pihak menempelak dan mengatakan PAS gagal? Kita sememangnya lebih menfokuskan kepada satu aspek. Yela, nak buat macam mana, dah threadnya pasal HIV. Nanti kalau cakap pasal hal lain, moderator akan kata "u off topic". huhu..

Cuba bukak mata dan lihat, negeri-negeri lain di bawah pentadbiran 'geng bersongkok tinggi' dah 'bersih' sangatkah? Cuba tengok di Pahang, ada pusat judi terbesar di Asia Tenggara, berjayakah Pahang? Tengok pulak di Kuala Lumpur, arak zina dah jadi amalan 'mulia'. Takdak orang halang. Kalau ada pun, hanya jabatan agama yang mempunyai kuasa terhad. Kalau lebih-lebih, nanti pak menteri pecat mereka. Siapa nak bagi anak bini makan?

Sepatutnya kita berusaha mempertahankan kerajaan islam Kelantan. Bukannya menghentam Kelantan dengan kata-kata itu ini. Biarlah Kelantan tak maju pun asalkan kebajikan rakyat terjamin. Bukan macam sesetengah negeri lain, duit masuk semua dapat kat kroni. Kenyang perut sendiri, rakyat makan pasir. Macam itu ke yang kita nak? Aku lagi suka analogi kak asmaa. Beliau kata:

kita; sy, kamu, iqbal, asniza, vetrowenul memiliki tapak sawah padi yang berjiran. kamu betul2 menjaga petak sawah padi kamu. jaga dari tikus, ulat, apa2 ajalah haiwan perosak.

malangnya, kami jiran2 kamu ni tak jaga semua tu. ada tikus pun kami tak bunuh, rumput panjang pun kami tak cabut.

agak2, segala haiwan perosak dalam petak sawah kami ni masuk tak dalam petak sawah kamu? mesti masuk kan?

maknanya, walaupun kamu sendiri bermatian menjaga petak sawah kamu dengan baik, tetapi kami yang berjiran dngn kamu endah tak endah, itu tidak menjamin keselamatan petak sawah kamu. sebab itu kita boleh lihat, org kampung yang berswah padi berganding bahu menjaga kesejahteraan bendang mereka bersama2.

Senang cerita, dah terbukti bahawa sebarang maksiat yang berlaku bukanlah salah pentadbiran tapi salah pengaruh luar.
.

Kemudian ada orang kata bilangan anak luar nikah tinggi di Kelantan. Dalam hal ni aku setuju dengan sorang user ni yang kata bilangan anak luar nikah tinggi sebab mereka bukan pembunuh! Kalau di negeri lain, senang-senang jer mereka 'buat' dan 'musnah' kan 'hasil' yang mereka dapat. Sekurang-kurangnya mereka masih ada hati perut. Bukan macam sesetengah golongan lain yang jadi penzina dan pembunuh!

"Biar buta mata tapi jangan buta hati"

Followers

Ruang Komen