Isu Arak Selangor

SUNGAI PETANI 8 Ogos — Umat Islam hari ini diminta menilai cara kerajaan negeri Selangor menyelesaikan isu penjualan arak secara terbuka di kawasan majoriti penduduk Islam, kata Naib Presiden Umno Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Beliau yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah berkata, rakyat juga akan menilai perjuangan Pas yang kini adalah sebahagian daripada pentadbiran kerajaan negeri itu.

“Kita lihat apa yang mereka (Pas) akan lakukan kerana ini (penjualan arak) adalah dalam bidang kuasa kerajaan negeri,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Sungai Petani di sini hari ini.

Beliau berkata, disebabkan Pas kini telah bera dalam dalam pakatan pembangkang bersama Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP dalam pentadbiran kerajaan negeri, rakyat akan melihat pendirian Pas dalam isu itu.

Semalam, kerajaan negeri Selangor membuat keputusan tidak akan melarang penjualan minuman keras dan cuma meminta semua premis perniagaan, pasar raya dan kedai serbaneka yang menjual arak mengamalkan konsep kawalan sendiri bagi membendung penjualan minuman keras kepada orang Islam dan remaja bawah umur. - Bernama

Aku kata: Kah kah kah! Lawak betul la dia ni.. Dia suruh umat islam menilai macam mana kerajaan Selangor urus masalah arak ni.. Kerajaan Selangor ada cara tersendiri la.. yang ni tak payah la aku komen..

Dia ni suruh umat islam nilai sendiri perjuangan PAS dalam isu ni. Yang ni aku nak komen.. Sebelum dia ni suruh umat islam menilai perjuangan PAS, lebih baik kalau umat islam nilai dulu perjuangan dia ni.. Mari kita tengok perjuangan dia:

1) Pemakaian tudung- Sebelum tu kita tengok dulu cara orang-orang dia pakai tudung.. macam-macam fesyen ada.. Fesyen berjambul ada.. yang langsung tak pakai tudung pun ada. Inikah Islam yang dia perjuangkan?

2) Bersalam dengan bukan muhrim- Kalau tak bersalam dengan bukan muhrim tak sah.. pergi mana-mana pun mesti ada sesi bersalam-salaman.. Tak kira la lelaki atau perempuan.. Yang ni islam ape?

3) Hina Hudud- Sape yang lontarkan kata-kata berbau penghinaan kepada hukum islam kalau bukan geng-geng dia ni.. Ada lagi yang kata melacur diharuskan kalau darurat.. belajar mana oo? Agaknya ni lah Islam yang diperjuangkan..

4) Fatwa- Mufti dah kata konser jomheboh haram, kenapa buat jugak? Fatwa dah dikeluarkan kata letak kalungan bunga di tugu negara haram.. ada mereka ikut? Islam pe ke bendenya tu?

Followers

Ruang Komen